Skrivet den 20 september 2014

Lokalpressens självbilder 1920–2010

Vad lokaltidningarna – enligt dem själva – är, vad de gör, hur och varför, och för vem, är frågor som fått mycket olika svar vid olika tillfällen i historien. Om det handlar en ny mediehistorisk avhandling från Mittuniversitet, Lokalpressens självbilder 1920–2010: Exemplet Gävleborg av Mats Hyvönen. Genom en undersökning av pressen i Gävleborgs län sedan 1920 fram till våra dagar, problematiserar föreställningen om tidlösa uppgifter och en bestämd samhällsfunktion för lokalpressen. De lokala dagstid­ningarna har tvärtom genomgått betydande förändringar i hur de definierar sig själva, sin funktion och för vem de säger sig utföra sina uppgifter.

Digitaliseringen av medierna väntas medföra stora förändringar i medielandskapet och många förutspår slutet för den traditionella tidningen. Även om lokalpressen i dag sägs stå mitt i, eller inför, stora utmaningar, så är situationen knappast unik. Medielandskapet har alltid varit i förändring och pressen har alltid varit tvungen att anpassa sig till nya konkurrerande medier och nya ekonomiska förhållanden.

Avhandlingen finns fritt tillgänglig i Diva och kan laddas ned här.